اسکن کلیوی MAG3 چیست؟ آمادگی و نحوه انجام

اسکن کلیوی MAG3 چیست؟ آمادگی و نحوه انجام
توسط منتشر شده در : آگوست 7, 2024Last Updated: آگوست 10, 2024دسته بندی: تصویربرداری پزشکیبدون دیدگاه on اسکن کلیوی MAG3 چیست؟ آمادگی و نحوه انجامنمایش: 346
فهرست مطالب:

مقدمه: اسکن کلیوی MAG3، نوعی آزمایش تصویربرداری هسته‌ای است که برای کودکان و بزرگسالان استفاده می شود. پزشکان از این آزمایش برای ارزیابی عملکرد کلیه ها استفاده می‌کنند. در این آزمایش از رادیوداروها (مقادیر کمی از مواد رادیواکتیو) و یک دوربین گاما برای برجسته سازی و تصویربرداری از سیستم ادراری استفاده می‌شود. اسکن های MAG3 بی‌خطر و ایمن هستند و عوارض جانبی ایجاد نمی کنند.

اسکن کلیوی (کلیه) MAG3 چیست؟

اسکن کلیوی (کلیه) MAG3 چیست؟

اسکن کلیوی MAG3 به پزشکان شما اطلاعاتی درباره‌ی عملکرد کلیه‌هایتان می دهد. این یک نوع آزمایش تصویربرداری هسته ای است. در این روش، مقدار بسیار کمی از ماده‌ی رادیواکتیو (که به آن “رادیو ردیاب ” گفته می شود) به بدن شما تزریق می شود و سپس با استفاده از دوربین گاما، تصاویری از کلیه ها گرفته می شود.

پزشکان ممکن است از اسکن MAG3 برای بررسی موارد زیر استفاده کنند:

  • بررسی عملکرد کلیه‌ها به طور کلی
  • بررسی وجود انسداد در سیستم ادراری
  • تخلیه ادرار از کلیه ها به مثانه.
  • بررسی جریان خون به کلیه ها
  • ارزیابی برای پیوند کلیه

همچنین از اسکن MAG3 برای تشخیص شرایطی مانند موارد ذیل، استفاده می شود:

  • هیدرونفروز (جمع شدن بیش از حد آب در کلیه)
  • نکروز لوله ای حاد (نارسایی حاد کلیه ناشی از تخریب یاخته های پوششی لوله ای شکل)
  • تنگی شریان کلیوی.

مطلب پیشنهادی: انواع تصویربرداری پزشکی

تفاوت اسکن کلیوی MAG3 و DTPA

انواع مختلفی از اسکن های کلیوی وجود دارد و پزشکان بسته به نیاز، از رادیوداروهای مختلف (رادیو ردیاب ها) استفاده می‌کنند. دی‌اتیلن تریامین پنتااستیک اسید (DTPA) یکی از رادیو ردیاب‌های رایج است که برای تصویربرداری از کلیه استفاده می شود. اما این ماده همیشه در افراد خاص، به ویژه کودکان و افرادی که عملکرد کلیوی ضعیفی دارند، تصاویر واضحی تولید نمی‌کند.

نام “MAG3” از ترکیب شیمیایی “mercaptoacetyltriglycine” گرفته شده است که رادیو ردیاب استفاده شده در طول اسکن MAG3 می باشد. مرکاپتو‌ استیل تری‌گلیسین، تصاویر واضح‌تری نسبت به DTPA در برخی افراد تولید می کند. به همین دلیل، اسکن های MAG3 در کودکان، رایج‌تر از بزرگسالان هستند.

اسکن کلیوی MAG3 چگونه عمل می کند؟

یک اسکن کلیوی MAG3 از یک رادیو ردیاب برای برجسته کردن مناطق خاصی از سیستم ادراری شما استفاده می کند. قبل از آزمایش، پزشک مقدار کمی از رادیو ردیاب را به درون یک رگ تزریق می کند. پس از تزریق، رادیو ردیاب:

  • از طریق جریان خون حرکت می کند.
  • از کلیه ها عبور می کند.
  • در مثانه جمع می شود.

رادیو ردیاب، پرتوهای گاما را ساطع کرده و دوربین گاما این پرتوها را شناسایی می کند. همان‌طور که رادیو ردیاب در سیستم ادراری شما حرکت می کند، تصاویر به پزشک نشان می دهد که کلیه ها، حالب ها و مثانه چگونه به طور هم زمان کار می کنند.

بارداری و شیردهی

از آنجایی که اسکن شامل تزریق یک ردیاب رادیواکتیو است، باید به ما بگویید که آیا باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید یا در حال شیردهی هستید. در صورت امکان لطفا به محض دریافت نوبت به ما بگویید.

برای همه آزمایش‌های پزشکی هسته‌ای، قبل از استفاده از هر ردیاب رادیواکتیو، وضعیت بارداری را با شما بررسی می‌کنیم.

نحوه آمادگی برای اسکن کلیوی MAG3

به طور کلی، اسکن کلیوی MAG3، به آمادگی خاصی نیاز ندارد. شما می توانید به طور معمول غذا بخورید و بنوشید و تمام داروها را مطابق معمول مصرف کنید، مگر اینکه پزشک خلاف آن را به شما بگوید.

اگر قرار است که فرزند شما اسکن MAG3 داشته باشد، توضیح ساده ای در مورد اینکه چرا به این آزمایش نیاز دارد و آن چه که باید انتظار داشته باشد، به او بدهید. کودکان خردسال ممکن است بخواهند کتاب یا عروسک های خود را همراه بیاورند. بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی به کودکان اجازه می دهند فیلمی را برای تماشا انتخاب کنند. شما می توانید در تمام مدت انجام این فرآیند کنار فرزندتان باشید.

اگر باردار هستید حتماً به پزشک اطلاع دهید. آن ها دستورالعمل هایی را برای به حداقل رساندن قرار گرفتن غیرضروری در معرض تشعشعات، به شما می دهند.

اسکن کلیوی MAG3 چگونه انجام می شود؟

اسکن کلیوی MAG3 چگونه انجام می شود؟

هنگام مراجعه برای اسکن کلیوی MAG3، پزشک موارد ذیل را انجام می دهد:

  1. از شما می خواهد که ادرار کنید تا مثانه‌تان خالی شود. (در کودکان، یک لوله‌ی ادراری برای انجام این کار قرار داده می شود.)
  2. از شما می خواهد بر روی صندلی یا تخت معاینه دراز بکشید.
  3. یک کاتتر IV را در یک رگ (معمولاً در بازو) قرار می دهد.
  4. رادیو ردیاب (MAG3) را از طریق خط IV تزریق می کند.
  5. شروع به گرفتن تصاویر با دوربین گاما می کند. (این مرحله معمولاً 20 تا 40 دقیقه طول می‌کشد و شما باید تا پایان این مرحله، کاملاً بی حرکت بمانید.)
  6. از شما می خواهد که دوباره ادرار کرده و مثانه تان را خالی کنید.
  7. تصویر نهایی را با دوربین گاما می گیرد.

در برخی موارد، آن ها همچنین ممکن است یک داروی مدر (که باعث می شود شما برای مدت کوتاهی بیشتر ادرار کنید) را نیز تزریق کرده و سپس تصاویر را در حین ادرار کردن، با دوربین گاما بگیرند. آن ها ممکن است این کار را در یک توالت و با استفاده از تجهیزات تصویربرداری انجام دهند. یا اگر نیاز باشد که شما روی تخت معاینه بمانید، ممکن است یک پد ادراری به شما بدهند تا ادرار کنید. پزشک می‌تواند به شما بگوید که در صورت نیاز به این مرحله، چه انتظاری باید داشته باشید.
اسکن کلیوی MAG3، از شروع تا پایان معمولاً یک تا دو ساعت طول می کشد.

پس از آزمایش MAG3 چه انتظاری باید داشت؟

پس از آزمایش، یک متخصص رادیولوژی کیفیت تصاویر را بررسی می کند. شما می توانید بلافاصله پس از اسکن، به فعالیت های عادی و روزمره خود بازگردید.

مطلب پیشنهادی: رادیولوژی تشخیصی، مداخله ای و درمانی

خطرات اسکن MAG3 چیست؟

خطرات اسکن MAG3 چیست؟

عبارت “ردیاب رادیواکتیو” ممکن است نگران کننده به نظر برسد، اما اسکن MAG3 به طور کلی بی خطر و ایمن است. این آزمایش از مقدار بسیار کمی تابش استفاده می کند. رادیو ردیاب ظرف چند ساعت پس از آزمایش، غیرفعال شده و در نهایت از طریق ادرار از بدن شما خارج می شود.

مطلب پیشنهادی: میزان اشعه دریافتی از آزمایش های تصویربرداری پزشکی

نتایج اسکن کلیوی MAG3 چقدر زمان می برد تا آماده شود؟

نتایج اسکن کلیوی MAG3 چقدر زمان می برد تا آماده شود؟

نتایج شما معمولاً در طی دو تا سه روز در دسترس خواهد بود. اگر وضعیت شما نیاز به بررسی فوری و اورژانسی داشته باشد، ممکن است بلافاصله پس از اسکن، نتایج خود را دریافت کنید.

یک رادیولوژیست، تصاویر اسکن را به همراه پرونده‌ و تاریخچه‌ی سلامت و هرگونه آزمایش تصویربرداری قبلی، بررسی می کند. آن ها گزارشی را برای پزشک ارجاع دهنده‌ی شما ارسال خواهند کرد، که وی نیز نتایج را بررسی کرده و سپس آن را با شما در میان خواهد گذاشت.

مطلب پیشنهادی: متخصص رادیولوژی یا رادیولوژیست کیست؟

جمع بندی

اسکن رنوگرام MAG3 عملکرد سیستم ادراری (کلیه، حالب و مثانه) را بررسی می کند. درین ادرار را از کلیه ها به مثانه بررسی می کند تا هرگونه انسداد یا تخلیه تاخیری را شناسایی کند. نتایج این اسکن به پزشک شما اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت می دهد و به آنها کمک می کند تا درمان را برنامه ریزی کنند. اسکن رنوگرام MAG3 در بخش پزشکی هسته ای با استفاده از دوربین گاما انجام می شود.

شنیدن اینکه به اسکن MAG3 نیاز دارید، می تواند نگران کننده باشد، به خصوص اگر هرگز آن را انجام نداده باشید. اما این آزمایش دردناک نیست و اطلاعات ارزشمندی در مورد سیستم ادراری و نحوه‌ی عملکرد آن به پزشکان ارائه می دهد. همچنین می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا تشخیص دهند که آیا به درمان نیاز دارید و اگر چنین است، چه نوع درمانی. در مورد این آزمایش هر سوالی دارید، بدون تردید از پزشک خود بپرسید.

سوالات متداول

آیا اسکن MAG3 دردناک است؟

اسکن کلیوی MAG3، دردناک نیست. دوربین گاما در اطراف بدن شما حرکت می کند، اما شما را لمس نمی کند.

ممکن است در هنگام قرار دادن کاتتر IV احساس ناراحتی خفیفی داشته باشید. پس از اسکن، محل تزریق شما ممکن است زخم یا کبود شود.

آیا اسکن MAG3 ایمن است؟

اسکن کلیوی MAG3 خطر بسیار کمی دارد. دوربین گاما هیچ تشعشعی از خود ساطع نمی کند و رادیواکتیویته موجود در رادیو ردیاب حداقل است. رادیو ردیاب ها اگر به درستی و در دوزهای کم تجویز شوند، برای نوزادان، کودکان و بزرگسالان بی خطر هستند.

اشتراک گذاری این محتوا، پلتفرم خود را انتخاب کنید!
مطالب پیشنهادی:

آخرین مطالب: