ماموگرافی چیست؟ انواع، روش انجام و آمادگی های لازم

ماموگرافی چیست؟ انواع، روش انجام و آمادگی های لازم
توسط منتشر شده در : آوریل 8, 2024Last Updated: آوریل 11, 2024دسته بندی: تصویربرداری پزشکیبدون دیدگاه on ماموگرافی چیست؟ انواع، روش انجام و آمادگی های لازمنمایش: 786
فهرست مطالب:

مقدمه:
ماموگرافی یا ماموگرام نوع خاصی از تصویربرداری پستان است که از اشعه ایکس با دوز پایین برای تشخیص زودهنگام سرطان – قبل از اینکه زنان علائم را تجربه کنند و قابل درمان باشد استفاده می کند. در مورد هر گونه علائم یا مشکلات پستان، جراحی های قبلی، مصرف هورمون، داشتن سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان سینه، و در صورت وجود احتمال بارداری، به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت امکان، از ماموگرافی های قبلی خود کپی تهیه کنید و در روز معاینه در اختیار رادیولوژیست خود قرار دهید. جواهرات را در خانه بگذارید و لباس های گشاد و راحت بپوشید. از دئودورانت، پودر تالک یا لوسیون زیر بغل یا روی سینه خود استفاده نکنید زیرا ممکن است در ماموگرافی ظاهر شده و در تشخیص صحیح اختلال ایجاد کند. در ادامه به بررسی کامل تر این روش تصویربرداری پزشکی می پردازیم.

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی یک روش تصویربرداری با اشعه ایکس است که برای بررسی پستان برای تشخیص زودهنگام سرطان و سایر بیماری های پستان استفاده می شود. همچنین به عنوان یک ابزار تشخیصی و هم به عنوان ابزار غربالگری استفاده می شود.

به عبارت دیگر ماموگرافی یک تصویربرداری پزشکی تخصصی است که از یک سیستم اشعه ایکس با دوز پایین برای دیدن داخل سینه ها استفاده می کند. معاینه ماموگرافی به تشخیص زودهنگام بیماری های پستان در زنان کمک می کند.

معاینه اشعه ایکس به پزشکان در تشخیص و درمان شرایط پزشکی کمک می کند. شما را در معرض دوز کمی از تابش یونیزه قرار می دهد تا تصاویری از داخل بدن تولید کند. اشعه ایکس قدیمی ترین و رایج ترین شکل تصویربرداری پزشکی است.

سه پیشرفت اخیر در ماموگرافی شامل ماموگرافی دیجیتال، تشخیص به کمک کامپیوتر و توموسنتز پستان است.

ماموگرافی دیجیتال

ماموگرافی دیجیتال

ماموگرافی دیجیتال که به آن ماموگرافی دیجیتال کامل میدان (FFDM) نیز گفته می شود، یک سیستم ماموگرافی است که در آن فیلم اشعه ایکس با وسایل الکترونیکی جایگزین می شود که اشعه ایکس را به تصاویر ماموگرافی از پستان تبدیل می کند. این سیستم‌ها شبیه به سیستم‌هایی هستند که در دوربین‌های دیجیتال یافت می‌شوند و کارایی آن‌ها باعث می‌شود تصاویر بهتری با دوز تشعشع کمتری داشته باشند. این تصاویر از پستان برای بررسی توسط رادیولوژیست و برای نگهداری طولانی مدت به کامپیوتر منتقل می شود. تجربه بیمار در حین ماموگرافی دیجیتال شبیه به ماموگرافی فیلم معمولی است.

درنتیجه ماموگرافی دیجیتال از همان فناوری اشعه ایکس مانند ماموگرافی های معمولی استفاده می کند، اما به جای استفاده از فیلم، از آشکارسازهای حالت جامد برای ثبت الگوی اشعه ایکس که از سینه عبور می کند استفاده می شود. این آشکارسازها اشعه ایکس را که از آنها عبور می کند به سیگنال های الکترونیکی تبدیل می کند که به کامپیوتر ارسال می شود.

سپس کامپیوتر این سیگنال های الکترونیکی را به تصاویری تبدیل می کند که می توانند روی مانیتور نمایش داده شوند و همچنین برای استفاده بعدی ذخیره شوند. چندین مزیت استفاده از ماموگرافی دیجیتال نسبت به ماموگرافی فیلم عبارتند از: توانایی دستکاری کنتراست تصویر برای وضوح بهتر، توانایی استفاده از رایانه تشخیص ناهنجاری ها، و توانایی انتقال آسان فایل های دیجیتال به سایر متخصصان برای نظر دوم. علاوه بر این، ماموگرافی دیجیتال ممکن است نیاز به گرفتن مجدد را کاهش دهد، که در ماموگرافی فیلم به دلیل تکنیک‌های نوردهی نادرست یا مشکلات ایجاد فیلم رایج است.

در نتیجه، ماموگرافی دیجیتال می تواند منجر به قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس کمتر شود. تا به امروز، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ماموگرافی دیجیتال بهتر از ماموگرافی فیلمی برای کاهش خطر مرگ زنان در اثر سرطان سینه است، با این حال، غربالگری دیجیتال ممکن است برای یافتن سرطان در زنان جوان‌تر یا زنان با سینه‌های متراکم دقیق‌تر باشد.

سیستم‌های تشخیص به کمک رایانه (CAD)

سیستم‌های تشخیص به کمک رایانه (CAD) تصاویر ماموگرافی دیجیتالی را برای مناطق غیرطبیعی از چگالی، جرم یا کلسیفیکاسیون که ممکن است نشان دهنده وجود سرطان باشد، جستجو می‌کنند. سیستم CAD این نواحی را روی تصاویر برجسته می کند و به رادیولوژیست هشدار می دهد تا این ناحیه را به دقت ارزیابی کند.

توموسنتز پستان

توموسنتز پستان که ماموگرافی سه بعدی (3-D) و توموسنتز دیجیتال پستان (DBT) نیز نامیده می‌شود، شکل پیشرفته تصویربرداری پستان است که در آن تصاویر متعددی از پستان از زوایای مختلف گرفته شده و بازسازی می‌شوند. مجموعه تصویر بعدی به این ترتیب، تصویربرداری سه بعدی پستان مشابه تصویربرداری توموگرافی کامپیوتری (CT) است که در آن مجموعه‌ای از “برش‌های” نازک در کنار هم قرار می‌گیرند تا یک بازسازی سه بعدی از بدن ایجاد کنند.

مطلب پیشنهادی: سی تی اسکن چیست و چگونه انجام می شود؟

اگرچه دوز تشعشع برای برخی از سیستم‌های توموسنتز پستان کمی بالاتر از دوز مورد استفاده در ماموگرافی استاندارد است، اما همچنان در سطوح ایمن مورد تایید FDA برای تشعشعات حاصل از ماموگرافی باقی می‌ماند. برخی از سیستم ها دوزهای بسیار شبیه به ماموگرافی معمولی دارند.

مطالعات جمعیتی بزرگ نشان داده است که غربالگری با توموسنتز پستان منجر به بهبود نرخ تشخیص سرطان سینه و کاهش “تحرک تماس” می شود، مواردی که زنان به دلیل یک یافته غیرطبیعی بالقوه از غربالگری برای آزمایش های اضافی فراخوانده می شوند.

توموسنتز سینه ممکن است منجر به موارد زیر نیز شود:

  • تشخیص زودهنگام سرطان های کوچک سینه که ممکن است در ماموگرافی معمولی پنهان باشند
  • بیوپسی های غیر ضروری یا آزمایش های اضافی کمتر
  • احتمال بیشتر تشخیص تومورهای متعدد سینه
  • تصاویر واضح تر از ناهنجاری ها در بافت متراکم پستان
  • دقت بیشتر در تعیین اندازه، شکل و محل ناهنجاری های سینه

توموسنتز دیجیتال سینه یک روش تایید شده توسط FDA برای غربالگری سرطان سینه است که در آن اشعه ایکس از پستان در زوایای مختلف برای ایجاد برش های نازک گرفته می شود. نمایش سه بعدی سینه مشابه تصاویر سه بعدی ایجاد شده توسط فناوری CT استاندارد است. توموسنتز با فناوری سی تی تفاوت دارد زیرا پرتوهای اشعه ایکس به میزان قابل توجهی نسبت به سی تی از سینه تابیده می شود و قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس با بقیه قسمت های قفسه سینه به طور چشمگیری کاهش می یابد.

از این رو، دوز تابشی که توسط توموسنتز به پستان تحویل داده می شود، مشابه ماموگرافی دو بعدی است. در حالی که توموسنتز از اشعه ایکس با دوز بسیار پایین استفاده می کند، در حال حاضر اغلب علاوه بر ماموگرافی 2 بعدی استفاده می شود، که باعث می شود دوز کل تشعشع بالاتر از ماموگرافی استاندارد باشد. ارزیابی‌های اولیه ماموگرافی سه‌بعدی نشان‌دهنده تشخیص بهتر سرطان‌های پستان نسبت به ماموگرافی دو بعدی است، اما مقایسه‌های گسترده توموسنتز با ماموگرافی دو بعدی در مطالعات تصادفی هنوز در حال انجام است.

بنابراین، محققان با اطمینان کامل نمی دانند که آیا ماموگرافی سه بعدی در جلوگیری از نتایج مثبت کاذب و شناسایی سرطان های اولیه در همه انواع بیماران بهتر یا بدتر از ماموگرافی استاندارد است.

آمادگی های لازم برای ماموگرافی

آمادگی های لازم برای ماموگرافی

قبل از برنامه ریزی برای ماموگرافی، انجمن سرطان آمریکا (ACS) و سایر سازمان های تخصصی توصیه می کنند که هر گونه یافته جدید یا مشکل در سینه های خود را با پزشک خود در میان بگذارید. علاوه بر این، پزشک خود را از هرگونه جراحی قبلی، مصرف هورمون و سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان سینه مطلع کنید.

اگر سینه های شما در این زمان معمولا حساس هستند، ماموگرافی خود را برای هفته قبل از قاعدگی برنامه ریزی نکنید. بهترین زمان برای انجام ماموگرافی یک هفته پس از پریود است. در صورت وجود هرگونه احتمال بارداری، همیشه به پزشک یا تکنسین اشعه ایکس اطلاع دهید.

ACS همچنین به شما توصیه می کند:

  • در روز معاینه از دئودورانت، پودر تالک یا لوسیون زیر بغل یا روی سینه خود استفاده نکنید. اینها می توانند در ماموگرافی به صورت لکه های کلسیمی ظاهر شوند.
  • هر گونه علائم یا مشکل پستان را برای تکنسینی که معاینه را انجام می دهد، توضیح دهید.
  • ماموگرافی های قبلی خود را بگیرید و در صورتی که در مکان دیگری انجام شده باشد، در اختیار رادیولوژیست قرار دهید. این برای مقایسه با امتحان فعلی شما مورد نیاز است و اغلب می توان آن را در یک سی دی دریافت کرد.
  • همچنین بپرسید چه زمانی نتایج شما در دسترس خواهد بود. نتایج را  خودتان طبیعی فرض نکنید و حتما با پزشک مشورت نمایید.

ماموگرافی چگونه انجام می شود؟

اشعه ایکس نوعی تشعشع مانند نور یا امواج رادیویی است. اشعه ایکس از اکثر اجسام از جمله بدن عبور می کند. تکنسین با دقت پرتو اشعه ایکس را در ناحیه مورد نظر هدف قرار می دهد. این دستگاه یک انفجار کوچک از تشعشعات را تولید می کند که از بدن شما عبور می کند. تشعشع تصویری را روی فیلم عکاسی یا آشکارساز مخصوص ثبت می کند.

قسمت های مختلف بدن اشعه ایکس را در درجات مختلف جذب می کنند. استخوان متراکم بخش زیادی از تابش را جذب می کند در حالی که بافت نرم (عضله، چربی و اندام ها) اجازه می دهد تا اشعه ایکس بیشتری از آنها عبور کند. در نتیجه، استخوان‌ها در عکس‌برداری با اشعه ایکس سفید به نظر می‌رسند، بافت نرم در سایه‌های خاکستری و هوا سیاه به نظر می‌رسد.

اکثر تصاویر اشعه ایکس فایل های دیجیتالی ذخیره شده الکترونیکی هستند. پزشک شما می تواند به راحتی به این تصاویر ذخیره شده برای تشخیص و مدیریت وضعیت شما دسترسی داشته باشد.

در ماموگرافی معمولی فیلم و دیجیتال، یک لوله اشعه ایکس لوازم التحریر تصویری از کنار و تصویری از بالای سینه فشرده می گیرد. در توموسنتز سینه، لوله اشعه ایکس به صورت یک قوس روی سینه حرکت می کند و تصاویر متعددی را از زوایای مختلف می گیرد.

در طی ماموگرافی، سینه بیمار بر روی یک صفحه حمایتی صاف قرار می گیرد و با صفحه موازی به نام paddle فشرده می شود. یک دستگاه اشعه ایکس یک انفجار کوچک از اشعه ایکس تولید می کند که از سینه به یک آشکارساز واقع در طرف مقابل عبور می کند. آشکارساز می تواند یا یک صفحه فیلم عکاسی باشد که تصویر اشعه ایکس را روی فیلم می گیرد، یا یک آشکارساز حالت جامد که سیگنال های الکترونیکی را برای تشکیل یک تصویر دیجیتال به کامپیوتر ارسال می کند. تصاویر تولید شده را ماموگرافی می نامند.

در ماموگرافی فیلم، بافت‌های با چگالی کم، مانند چربی، شفاف به نظر می‌رسند (یعنی سایه‌های تیره‌تر خاکستری که به پس‌زمینه سیاه نزدیک می‌شوند)، در حالی که نواحی بافت متراکم، مانند بافت همبند و غدد یا تومورها، در زمینه خاکستری سفیدتر به نظر می‌رسند. در ماموگرافی استاندارد، هم از بالا و هم یک نمای جانبی از هر پستان گرفته می شود، اگرچه اگر پزشک نگران ناحیه مشکوک پستان باشد، ممکن است نماهای اضافی نیز گرفته شود.

ممکن است از شما خواسته شود که موقعیت خود را تغییر دهید. نماهای معمولی یک نمای بالا به پایین و یک نمای جانبی زاویه دار هستند. این روند برای سینه دیگر نیز تکرار خواهد شد. فشرده سازی هنوز برای تصویربرداری توموسنتز ضروری است تا حرکت را به حداقل برساند، که تصاویر را تخریب می کند. در طول غربالگری توموسنتز پستان، تصاویر دو بعدی نیز از تصاویر سه بعدی سنتز شده به دست می آید یا ایجاد می شود.

شما باید خیلی ساکن بمانید و در حالی که تکنسین اشعه ایکس را می گیرد ممکن است لازم باشد نفس خود را برای چند ثانیه حبس کنید. این به کاهش احتمال تار شدن تصویر کمک می کند. تکنسین پشت دیوار یا اتاق بعدی راه می رود تا دستگاه اشعه ایکس را فعال کند.

وقتی معاینه کامل شد، تکنسین ممکن است از شما بخواهد که صبر کنید تا رادیولوژیست تأیید کند که تمام تصاویر لازم را دارد.

روند معاینه معمولا حدود 30 دقیقه طول می کشد.

نتایج ماموگرافی به چه شکل خواهد بود؟

نتایج ماموگرافی

یک رادیولوژیست به دقت یک ماموگرافی را برای جستجوی مناطق با تراکم بالا یا مناطقی با پیکربندی غیرعادی که با بافت طبیعی متفاوت به نظر می رسد، بررسی می کند. این نواحی می توانند انواع مختلفی از ناهنجاری ها را نشان دهند، از جمله تومورهای سرطانی، توده های غیر سرطانی به نام تومورهای خوش خیم، فیبروآدنوم یا کیست های پیچیده. رادیولوژیست ها به اندازه، شکل و کنتراست یک ناحیه غیرطبیعی و همچنین ظاهر لبه ها یا حاشیه های چنین ناحیه ای نگاه می کنند که همه این موارد می تواند احتمال بدخیمی (به عنوان مثال سرطان) را نشان دهد.

آنها همچنین به دنبال تکه های کوچک کلسیم به نام میکروکلسیفیکاسیون هستند که به صورت لکه های بسیار روشن در ماموگرافی ظاهر می شوند. با اینکه معمولاً خوش خیم است، اما مکان‌های میکروکلسیفیکاسیون ممکن است گهگاه نشان دهنده وجود نوع خاصی از سرطان باشد. اگر ماموگرافی یک یا چند ناحیه مشکوک را نشان دهد که سرطان قطعی نیست، رادیولوژیست ممکن است ماموگرافی اضافی را با بزرگنمایی یا فشرده سازی اضافی یا بدون آن درخواست کند، یا ممکن است بیوپسی را تجویز کند. جایگزین دیگر ممکن است ارجاع به نوع دیگری از مطالعه تصویربرداری غیر تهاجمی باشد.

چرا سینه باید فشرده شود؟

فشرده سازی سینه را در جای خود نگه می دارد تا تاری تصویر اشعه ایکس را که می تواند در اثر حرکت بیمار ایجاد شود به حداقل برساند. همچنین، فشرده سازی شکل سینه را یکنواخت می کند تا اشعه ایکس بتواند از مسیر کوتاه تری عبور کند تا به آشکارساز برسد. این امر دوز تابش را کاهش می دهد و کیفیت تصویر اشعه ایکس را بهبود می بخشد. در نهایت، فشرده‌سازی به تمام بافت‌ها اجازه می‌دهد تا در یک صفحه تجسم شوند تا ناهنجاری‌های کوچک کمتر با بافت پوشاننده پستان پوشانده شوند.

فشرده سازی سینه برای موارد زیر ضروری است:

  • ضخامت سینه را یکنواخت کند تا تمام بافت قابل مشاهده باشد.
  • بافت را پهن کند تا ناهنجاری های کوچک با بافت پوشاننده سینه کمتر پنهان شوند.
  • اجازه استفاده از دوز کمتر اشعه ایکس را بدهد زیرا مقدار نازکتری از بافت پستان در حال تصویربرداری است.
  • سینه را ثابت نگه دارد تا تاری تصویر ناشی از حرکت را به حداقل برسانید.
  • برای افزایش وضوح تصویر، پراکندگی اشعه ایکس را کاهش دهد.

محدودیت های ماموگرافی چیست؟

برای انواع خاصی از سینه ها، تفسیر ماموگرافی ممکن است دشوار باشد. این به این دلیل است که تنوع زیادی در تراکم بافت سینه در بین زنان وجود دارد. تصویربرداری از سینه های متراکم دشوارتر است و تشخیص تومور دشوارتر است. به این دلیل و دلایل دیگر، حساسیت ماموگرافی در تشخیص سرطان می تواند در طیف وسیعی متفاوت باشد.

برای بسیاری از موارد دشوار، ماموگرافی اشعه ایکس به تنهایی ممکن است در تشخیص سرطان به اندازه کافی حساس یا دقیق نباشد، بنابراین ممکن است از فناوری‌های تصویربرداری اضافی مانند سونوگرافی یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) برای افزایش حساسیت معاینه استفاده شود.

مطلب پیشنهادی: سونوگرافی چیست؟

اخیراً، مطالعات نشان داده است که نوعی داروی هسته‌ای به نام تصویربرداری مولکولی پستان (MBI) ممکن است جایگزین موثر و کم‌هزینه‌تری برای MRI برای شفاف‌سازی نتایج آزمایش در بیماران با سینه‌های متراکم باشد. در طی MBI، به بیماران مولکول های رادیواکتیو تزریق می شود که به طور انتخابی توسط سلول های سرطانی جذب می شوند. سپس از دوربین‌های ویژه‌ای که رادیواکتیویته را تشخیص می‌دهند برای آشکارسازی این سلول‌های سرطانی در بافت پستان استفاده می‌شود.

برای توضیح بیشتر باید خدمتتان عرض شود که با اینکه امروزه ماموگرافی بهترین ابزار غربالگری سرطان سینه در دسترس است، ماموگرافی همه سرطان‌های سینه را شناسایی نمی‌کند. به این نتیجه منفی کاذب می گویند. از سوی دیگر، زمانی که ماموگرافی غیرطبیعی به نظر می رسد و سرطانی وجود ندارد، به این نتیجه مثبت کاذب می گویند.

خود تصاویر ماموگرافی غربالگری اغلب برای تعیین وجود یک بیماری خوش خیم یا بدخیم با قطعیت کافی نیست. در صورت وجود ناهنجاری، رادیولوژیست ممکن است مطالعات تشخیصی بیشتری را توصیه کند.

توجه به این نکته بسیار مهم است که همه سرطان های سینه را نمی توان در ماموگرافی مشاهده کرد. تفسیر ماموگرافی می تواند دشوار باشد زیرا یک سینه طبیعی برای هر زن متفاوت به نظر می رسد. همچنین، اگر پودر یا مرهم روی سینه‌ها وجود داشته باشد یا تحت عمل جراحی سینه قرار گرفته باشید، ممکن است ظاهر تصویر به خطر بیفتد. از آنجایی که تجسم برخی سرطان‌های سینه دشوار است، ممکن است رادیولوژیست بخواهد تصویر را با نماهای معاینات قبلی مقایسه کند.

افزایش تراکم سینه به دلایل متعددی توجه زیادی لازم دارد، از جمله:

  • افزایش تراکم پستان، مشاهده سرطان در ماموگرافی را دشوار می کند.
  • افزایش تراکم سینه ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.
  • رادیولوژیست با خواندن ماموگرافی، تراکم سینه شما را تعیین کرده و به پزشک گزارش می دهد. همچنین در صورت داشتن سینه های متراکم به شما اطلاع داده خواهد شد.

ایمپلنت‌های سینه همچنین می‌توانند مانع خواندن دقیق ماموگرافی شوند، زیرا ایمپلنت‌های سیلیکونی و سالین در عکس‌برداری با اشعه ایکس شفاف نیستند و می‌توانند دید واضح بافت‌های اطراف خود را مسدود کنند، به‌خصوص اگر ایمپلنت در جلوی قفسه سینه قرار گرفته باشد نه زیر سینه. تکنسین‌ها و رادیولوژیست‌های با تجربه می‌دانند که چگونه سینه‌ها را با دقت فشرده کنند تا دید بدون پارگی ایمپلنت بهبود یابد.

تحقیقات بر روی انواع تکنیک‌های تصویربرداری پستان انجام می‌شود که می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان سینه و بهبود دقت در تشخیص بیماری‌های غیرسرطانی سینه از سرطان سینه کمک کند.

آیا خطراتی برای انجام ماموگرافی وجود دارد؟

آیا خطراتی برای انجام ماموگرافی وجود دارد؟

از آنجایی که در ماموگرافی از اشعه ایکس برای تولید تصاویر پستان استفاده می شود، بیماران در معرض مقدار کمی پرتوهای یونیزان قرار می گیرند. برای اکثر زنان، مزایای ماموگرافی معمولی بیشتر از خطرات ناشی از این مقدار پرتو است. به نظر می رسد خطر مرتبط با این دوز در میان زنان جوان تر (زیر 40 سال) بیشتر باشد. با این حال، در برخی موارد، مزایای استفاده از ماموگرافی برای تشخیص سرطان پستان زیر 40 سال ممکن است بر خطرات قرار گرفتن در معرض اشعه بیشتر باشد. به عنوان مثال، ماموگرافی ممکن است نشان دهد که یک توده مشکوک خوش خیم است و بنابراین نیازی به درمان ندارد. به‌علاوه، اگر تومور بدخیم باشد و زودهنگام توسط ماموگرافی تشخیص داده شود، جراح ممکن است بتواند آن را قبل از گسترش حذف کند و به درمان‌های تهاجمی‌تری مانند شیمی‌درمانی نیاز نشود.

  • همیشه احتمال کمی سرطان در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه وجود دارد. با این حال، با توجه به مقدار کمی پرتوهای مورد استفاده در تصویربرداری پزشکی، مزایای تشخیص دقیق بسیار بیشتر از خطر مرتبط است.
  • دوز تابش برای این روش متفاوت است.
  • ماموگرافی مثبت کاذب. 5 تا 15 درصد از ماموگرافی های غربالگری به آزمایش های بیشتری مانند ماموگرافی اضافی یا سونوگرافی نیاز دارند. اکثر این آزمایشات طبیعی هستند. اگر یافته غیرطبیعی وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به پیگیری یا بیوپسی باشد. اکثر بیوپسی ها تایید می کنند که سرطان وجود ندارد. تخمین زده می شود که زنی که بین سنین 40 تا 49 سالیانه ماموگرافی انجام می دهد، 30 درصد احتمال دارد در مقطعی از آن دهه ماموگرافی مثبت کاذب داشته باشد و 7 تا 8 درصد احتمال دارد که بیوپسی سینه در آن زمان انجام شود.
  • اگر زنان باردار هستند، همیشه باید به پزشک و تکنسین اشعه ایکس اطلاع دهند.

مزایای ماموگرام

  • ماموگرافی غربالگری خطر مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش می دهد. برای تشخیص انواع سرطان سینه از جمله سرطان مهاجم مجرای و سرطان مهاجم لوبولار مفید است.
  • ماموگرافی غربالگری توانایی پزشک را در تشخیص تومورهای کوچک بهبود می بخشد. وقتی سرطان ها کوچک هستند، زن گزینه های درمانی بیشتری دارد.
  • استفاده از ماموگرافی غربالگری، تشخیص رشد بافت غیرطبیعی کوچک محدود به مجاری شیر در پستان را افزایش می دهد که کارسینوم مجرای درجا (DCIS) نامیده می شود.
  • پس از معاینه اشعه ایکس هیچ تشعشعی در بدن شما باقی نمی ماند.
  • اشعه ایکس معمولاً در محدوده تشخیصی معمولی برای این معاینه عوارض جانبی ندارد.

سوالات پرتکرار

چه زمانی باید ماموگرام انجام دهم؟

چندین سازمان و انجمن های حرفه ای دستورالعمل هایی را برای غربالگری ماموگرافی تهیه کرده اند. می توانید اطلاعات بیشتری در مورد این توصیه ها در وب سایت آنها در زیر بخوانید. همه توصیه می کنند که خانم ها در مورد فواید و مضرات احتمالی ماموگرافی، زمان شروع غربالگری و تعداد دفعات غربالگری با پزشک خود صحبت کنند.

در حین و بعد از عمل چه چیزی را تجربه خواهم کرد؟

هنگامی که سینه توسط پادل فشاری فشرده می شود، فشاری را روی سینه خود احساس خواهید کرد. برخی از زنان با سینه های حساس ممکن است احساس ناراحتی کنند. اگر چنین است، زمانی که سینه‌های شما کمترین حساسیت را دارند، عمل را برنامه‌ریزی کنید. در صورت بروز درد با افزایش فشار، حتماً به تکنسین اطلاع دهید. اگر ناراحتی قابل توجه باشد، فشرده سازی کمتری استفاده خواهد شد. همیشه به یاد داشته باشید که فشرده سازی امکان ماموگرافی با کیفیت بهتر را فراهم می کند.

چه کسی نتایج را تفسیر می کند و چگونه می توانم آنها را دریافت کنم؟

یک رادیولوژیست، یک دکتر آموزش دیده برای نظارت و تفسیر معاینات رادیولوژی، تصاویر را تجزیه و تحلیل خواهد کرد. رادیولوژیست گزارش امضا شده ای را برای مراقبت های اولیه یا پزشک ارجاع دهنده شما ارسال می کند تا نتایج را با شما در میان بگذارد.

همچنین توسط مرکز ماموگرام از نتایج به شما اطلاع داده خواهد شد.

ممکن است نیاز به یک معاینه بعدی داشته باشید. اگر چنین است، پزشک شما دلیل آن را توضیح خواهد داد. گاهی اوقات یک معاینه بعدی یک مشکل بالقوه را با تعداد بازدیدهای بیشتر یا یک تکنیک تصویربرداری خاص ارزیابی می کند. همچنین ممکن است ببیند آیا در طول زمان تغییری در یک موضوع ایجاد شده است یا خیر.

اشتراک گذاری این محتوا، پلتفرم خود را انتخاب کنید!
مطالب پیشنهادی:

آخرین مطالب: